Rianto Delrue - Riding for a Fall


Om eerlijk te zijn, waarschijnlijk was Riding for a Fall aan mijn aandacht ontsnapt als ik vorig jaar niet het bijzondere fraaie Oondert van Ries de Vuyst had gerecenseerd. Hij bracht zowel Silke Catteeuw - de Smul als Rianto Delrue onder mijn aandacht. Deze vijfentwintigjarige singer-songwriter uit Gent won reeds op zijn vijftiende diverse muziekprijzen. Het duurde echter tot maart 2013 totdat zijn eerste EP verscheen, getiteld An Awful Lot of Hearts. Aanstaande vrijdag verschijnt dan eindelijk zijn langverwachte eerste cd. En laat ik maar met de deur in huis vallen, het was het wachten meer dan waard. Tot zijn helden en invloeden rekent hij Townes Van Zandt, Bob Dylan, John Prine, Nick Lowe, Warren Zevon en Leonard Cohen. Waarbij ik hem de meeste verwantschap vindt vertonen met Townes van Zandt en John Prine. Laatstgenoemde was overigens net als Rianto nu, ooit postbode. Zijn teksten hebben allemaal een autobiografische inslag, om hem zelf te citeren : “De meeste 'gebeurtenissen' of gedachten die ik beschrijf zijn waar gebeurd en gaan over mijzelf. Hier en daar is mijn fantasie natuurlijk wat op hol geslagen. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan het nummer 'Solitary Baby'. Maar ook dat nummer zit vol met autobiografische elementen. Ik schrijf enkel over zaken die ik ken of zelf heb meegemaakt. In die zin zijn voor mij al mijn teksten wel degelijk autobiografisch.”. Riding for a Fall is langzaam, maar heel zeker onder mijn huid gekropen. In een aantal songs zijn duidelijke countryinvloeden te horen, zoals in de fraaie titeltrack. Ter afwisseling is er ook een heerlijk uptemponummer te vinden als Solitary Baby. Een van de fraaiste songs is het bluesy Looking Forward. Maar persoonlijk weet Rianto mij het meest te overtuigen in de meer folky songs als Lady Walking in the Snow. Absolute prijsnummer vormt de afsluiter Whitehall Rowboat. Hij wordt bijgestaan door ervaren krachten als Ries de Vuyst, Bruno Deneckere (The Infamous Roots Rielemans Family Orchestra) met wie hij ook vaak samenspeelt. Een belangrijke rol is weggelegd voor producer Teun de Voeght, die ook een aantal instrumenten voor zijn rekening nam. Het fraaie artwork is van de hand van Maarten Dings. Riding for a Fall is een zeer overtuigend debuut, waarop vooral  country- en folkinvloeden overheersen.   
Theo Volk
Releasedatum: 9-12-2016 Eigen beheer
Website: http://www.riantodelrue.com/