Courtney Marie Andrews - Honest Life


Binnen mijn beleving werd het nieuwe album van Courtney Marie Andrews groots aangekondigd. Schijnbaar was er voldoende zelfvertrouwen bij de makers aanwezig om uit te pakken. Vorige releases kwamen met minder tromgeroffel. Het EPtje Leuven Letters niet meegeteld is dit de zesde plaat van Courtney. Bovendien verscheen van Asher Deaver een alleraardigst plaatje waarbij Courtney de vocalen voor haar rekening nam. Het tijdsbestek tussen de Amerikaanse verschijningsdatum en de Europese was dusdanig dat ik niet kon laten om alvast een exemplaar van buiten het Europese Continent te betrekken. Anders moest ik wachten tot januari 2017, en dat terwijl ik sinds On My Page een zwak voor deze dame heb ontwikkeld. Haar eerste platen ervoer ik qua stijl als enigszins parallel aan het vroege werk van de IJslandse Björk. Haar latere albums voegen beter met mijn smaak. Courtney Marie Andrews is amper de 25 jaren jong en komt origineel uit Phoenix, Arizona.

Laat ik het simpel houden. Honest life is ronduit prachtig. Als enige minpuntje zou je aan kunnen merken dat het album kort is. 10 nummers met een gemiddelde tijdsduur van ongeveer drie-en-een-halve minuut. Rookie Dreaming opent het album in stijl, waarbij de zangeres haar onschuld vaarwel zingt. In Not the End houdt de zangeres krampachtig vast aan een jeugdliefde. Laat het niet voorbij zijn. De kwaliteit van het songmateriaal blijft onveranderd sterk. Aansprekende nummers, maar niet dusdanig dat je na een paar draaibeurten klaar mee bent. Sterkste nummers lijken bewaard voor het middenrif. Let the Good One Go en Honest Life zijn lust voor het oor, maar het absolute prijsnummer bewaart men voor het laatst. Only in my Mind is namelijk niets anders dan magisch, en daarmee doet de lengte van het album uiteindelijk niet aan af. Een nummer dat opent op piano, en waarbij de strijkers langzaam invoegen voor het maximale effect. Wederom die onschuld! Ik moet mij al heel sterk vergissen wanneer de ster van deze vijfentwintig jarige niet binnen onafzienbare tijd gaat rijzen. Zo zie je maar, eerlijke eenvoud werpt zijn vruchten af.

Rein van den Berg

Releasedatum: 19 augustus 2016 Mama Bird Recording
Website: http://www.courtneymarieandrews.com/
Label: http://tunes.mamabirdrecordingco.com/album/honest-life