The Westies - Six on the Out


Voordat ik besefte dat Michael McDermott de basis vormde van The Westies was het momentum van hun vorige album voorbij. Voor een recensie van West Side Stories was het te laat. Ook had ik graag één van hun optredens eind 2015 willen meemaken, maar dat viel logistiek niet meer in te delen. Six on the Out dendert verder op de muziek en laat ons beluisteren in welk stadium McDermott en echtgenote Heather Horton zich bevinden. In 1990, na het verschijnen van McDermott’s fantastische debuut 620 W. Surf, waren de vergelijkingen met Bruce Springsteen niet van de lucht. Op basis van dit album lijkt een succesvolle carrière in de muziek vanzelfsprekend. Hij bleek iets te jong voor de vele lauwerkransen die hem werden toegeworpen, en zocht mentale ondersteuning in drank en drugs, dusdanig dat hij in aanraking kwam met de gerechtelijke macht. De klassieke valkuil. Bijna clichématig, maar hij is één van die types is die zich wist los te wurmen uit de negatieve spiraal, ongetwijfeld omdat het meisje inzag dat hij in de kern waardevol was. The downside, het doorzetten zijn ervaringen die The Westies terugbrengen in hun muziek. Dat hij schatplichtig is aan Bruce Springsteen is als vaste component gebleven. Wanneer je de energie in Santa Fe beluistert dan is de invloed van The Boss moeilijk te ontkennen. Storend? Geen moment!
 
Een van de eerste dingen die mij opviel bij Six on the Out was de aanwezigheid van Lex Price, bassist op het jongste album van Grant-Lee Phillips, maar hier ook aanwezig als producent en verantwoordelijke man van de eind-mix. Een ander aansprekend element zijn de overwegend upbeat songs. Bijna een teken dat het echtpaar geniet van hun succes. Schijnbaar krijgen ze bevestiging dat ze op de goede weg zitten. Een winning team die meelift op de energie naar boven. Ik ben een enorm liefhebber van de muziek van Will Kimbrough. Het doet me deugd te lezen dat ook hij van de partij is op Six on the Out. Er valt voldoende te genieten op dit album, ontluisterende verhalen. Het verklaart waarom ik er de afgelopen 2 dagen nagenoeg non-stop naar luister. Volgens McDermott kwamen er allerlei dingen vrij uit zijn minder florissante periode. Kwesties die je wenst te vergeten, en daarom hebt weggeduwd. Hij groef diep in zijn brein, en toen die prop in zijn geheugen eenmaal was verwijderd volgde een lawine aan herinneringen. Muziek als therapie. Wie weet valt het samen met mijn eigen gemoedstoestemming, want ik heb het gevoel dat ik energie krijg van deze plaat. The Westies maken schijnbaar muziek die een positieve uitwerking heeft.
 
Rein van den Berg

Releasedatum: 7 februari 2016 Pauper Sky Music
Website: http://www.westiesmusic.com/