Sussex - Parade Day



Sussex? Waar beginnen we nu weer aan? Het is de nieuwste release van Rob Lutes in samenwerking met een van zijn muziekvrienden uit het voorgezet onderwijs. Zij volgden beiden sindsdien eigen initiatieven, maar hielden ondanks de afwijkende muzikale voorkeur onderling contact. Michael Emenau heeft naam als percussionist en vibrafonist gemaakt in de jazz wereld, terwijl Lutes bekendheid verwierf – bij de meesten van ons - als Canadese Roots performer. De gecombineerde inspanning plaatst Rob Lutes in een compleet ander daglicht. Geen vluchtige zijsprong wanneer je mij vraagt. Niet dat ik uitgekeken raak op zijn traditionele Roots, maar het album kenmerkt zich als uitermate verfrissend. Deze optimistische aanpak is niet in de laatste plaats te danken aan de overige musici die zich ter beschikking van het tweetal hebben gesteld. Er wordt opgetogen gemusiceerd, dusdanig dat Ivanhoe Jolicoeur (?) zich ijzersterk in de kijker speelt met trompet en flugelhorn, en ook de staande bas van Sage Reynolds zeer verdienstelijk mijn oortjes weten te charmeren.
 
Kort door de bocht durf ik te stellen dat dit album van de gebruikelijke kwaliteit is die we anders van Rob Lutes voorgeschoteld krijgen, maar dan anders. De meeste liedjes zijn gecomponeerd door Lutes en of Emenau met uitzondering van Dayton, Ohio – 1903. Dat is niets anders dan een cover van Randy Newman. Het instrumentale Dare to Stumble roept bij mij een associatie op naar muziek van Sir Charles Chaplin. Parade Day kenmerkt zich door zijn veelzijdigheid. Twaalf relatief korte nummers, die kwalitatief amper voor elkaar onder doen. De sfeer grijpt enigszins terug naar vroege jazz, folk en blues, zoals we die ook kennen van de eerste Tom Waits platen. Live zal dit volledige ensemble een feest voor het oor zijn in het theater circuit. Maar ja, hoe krijg je zoiets betaalbaar naar Europa. Succes lijkt me verzekerd. Of de muziekliefhebber tot diezelfde conclusie komt zou ik zeggen: “Ga lekker luisteren!” Meteen voeg ik daar aan toe dat ik me hierbij geen teleurstelling kan voorstellen. Een uitstekend album zo in de laatste weken van 2015.
 
Rein van den Berg

Releasedatum: 12 november 2015 Last Chance Records
Websites : http://www.sussexmusic.ca/ en https://sussex.bandcamp.com/releases