Back to the River - More Southern Soul Stories


Beetje reclame maken kan geen kwaad, lijkt me. Je kunt je afvragen of dat nodig is voor een Kent product, want volgens mij weten soulliefhebbers al lang waar ze hun serieuze “stack” kunnen vinden. De op de hoes vermelde jaartallen zijn wat mij betreft irrelevant, maar volledigheidshalve kunnen ze ook geen kwaad. De beide vorige 2 boxjes uit deze serie (Take Me To The River & The Fame Studios Story) bestreken dezelfde periode. Wederom heeft men een uitgelezen samenstelling bij elkaar gesorteerd. Wederom 75 tracks die gevarieerd worden afgewisseld van obscure tot bekend. Aangezien ik een vaste afnemer ben van Ace/Kent was deze collectie verplichte kost. Mijn interesse voor deze periode in de muziek draagt daar extra toe bij. Het accent van mijn muzikale belangstelling lag in die periode minder op zwarte artiesten, dus er ligt – en ik schaam mij daar nier voor - tevens een compensatie-slag aan ten grondslag. Tegenwoordig viert mijn interesse voor zwart hoogtijdagen. Niet alleen soul en blues draaien overuren, ook een ferme teug funk schuw ik niet. Geweldige muziek, niet zelden tot het bot geïnspireerd. Muziek die zijn onderwerpen vindt in basale onderwerpen: Heart & Soul.
 
Wat valt nog meer te zeggen? De verpakking van Back to the River is af! De 3 schijfjes zijn voorzien van een wel gedocumenteerd boekwerkje waarin zorgvuldig wordt omgegaan met wetenswaardigheden over deze artiesten van weleer. Leesvoer dus. (En ja, sommigen zijn nog steeds actief!) Solomon Burke opent een aangename luistersessie van ruim 3 uur. Je hoort onder meer Joe Tex, George Perkins, Otis Clay, Mary Wells, Bettye Swan en Gloria Walker and the Chevelles. Dit is het soort muziek waaruit je energie kan putten. Je weet intuïtief dat de wereld nooit ideaal is geweest, maar beetje weerstand opbouwen tegen een ongure wereld kan evenmin kwaad. How Sweet It Would Be.
 
Rein van den Berg
 
Releasedatum: 20 november 2015 Kent Soul