Iron & Wine - Beast Epic


Het lijkt me dat Sam Beam eigenlijk geen verdere introductie nodig heeft. Deze singer-songwriter dankt zijn grote populariteit aan zijn eerste drie albums, waarvan The Sherperd’s Dog mijn persoonlijke favoriet is. De twee opvolgende albums, Kiss Each Other Clean en vooral Ghost on Ghost, waren in mijn ogen beduidend minder beklijvend. Voor zijn nieuwste worp Beast Epic nam Beam vier jaar de tijd. En dat heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Beast Epic is een allegorische vertelling, waarin de opgevoerde karakters dieren zijn met menselijke gevoelens en motieven. Veelal hebben ze volwassen worden in de huidige maatschappij als onderwerp. De liedjes hebben over het algemeen wel wat tijd nodig om onder de huid te kruipen. Slechts het reeds vrijgegeven Call It Dreaming en About a Bruise spraken me direct bij de eerste beluistering aan. Maar naarmate men de liedjes vaker hoort, wordt duidelijk, ondanks de vrij sobere invulling, hoe ingenieus de arrangementen zijn. En het is natuurlijk altijd een genot om zijn fluwelen stem te horen. Intussen, na veelvuldige beluistering, ben ik van mening dat Beast Epic zich kan meten met zijn eerste drie albums. Zoals tegenwoordig gebruikelijk verschijnt het album naast op cd en lp ook nog op cassette. De kopers van vinyl krijgen echter vijf extra liedjes. Het album is eventueel onder anderen reeds bij de Konkurrent te bestellen.

Theo Volk

Releasedatum: 25 augustus 2017 Sub Pop Records