Lynne Hanson & The Good Intentions - 7 Deadly Spins


Onlangs ontving ik twee grote “kerstpakketten” uit Zweden, veelal betreft het releases van voor mij onbekende artiesten van recente datum. Dat geldt niet voor de in opvallende hoes gestoken album 7 Deadly Spins van Lynne Hanson & The Good Intentions. Deze EP werd in eigen beheer door de Canadese zangeres eind vorig jaar uitgebracht. De uitstekende voorganger River of Sand was nog uitgekomen op het Nederlandse kwaliteitslabel Continental Song City en kreeg uitstekende kritieken. Waarschijnlijk is 7 Deadly Spins aan mijn aandacht ontsnapt, doordat het geen Nederlandse release heeft gekregen. Dat is zeer jammer, want volgens mij is deze EP nog mooier dan zijn voorganger. Het werd wederom  vakkundig geproduceerd door Lynn Myles. Ze schreef trouwens ook mee aan het fraaie My Mama Said.  Aan de binnenkant van de klaphoes staat Murder ballads – Reckoning Songs vermeld. Alle zeven songs bevatten het thema de dood. De van een heerlijk loom ritme voorziene opener Gravedigger zet direct de toon. Het is voorzien van prachtig toetsenwerk en gitaarspel. Ze is omringd door buitengewoon goede muzikanten, die zich The Good Intentions noemen. Zij geven de songs precies mee, wat ze nodig hebben. Subtiel, nergens teveel op de voorgrond tredend. Absolute prijsnummer is Cecil Hotel. In de nieuwste editie van Popmagazine Heaven stond een rubriek van de tien mooiste hotelliedjes ooit, volgens mij had dit lied er zeker tussen gepast. De tekst is overigens niet de meest vrolijke getuige regels als :
“Got a bible near my bed
I got down on my knees
Pray the devil dont find me dead
I sleep with one eye open
And a shotgun by my head”
In april komt haar nieuwe album Uneven Ground uit, wederom in samenwerking met The Good Intentions. Dat schept na deze buitengewoon fraaie EP enorm hoge verwachtingen.    

TheoVolk
Releasedatum: 31 oktober 2016 Eigen beheer
Website: http://www.lynnehanson.com/