Ditte Elly - Songs

Ze heet voluit Ditte Elly Goard en is geboren in Oxford, maar woonachtig in Newcastle upon Tyne. Haar voornaam verraadt dat ze Deense wortels heeft. Een aantal jaren geleden begon ze gelegenheden te bezoeken, waar vrije sessies gehouden worden. Op een keer zag ze Rosie Caldecott optreden en besloot ze dat ze hetzelfde wilde. Ze begon naar singer-songwriters als Laura Marling te luisteren en na verloop van tijd vond ze de tijd rijp om op te gaan treden. Songs is het debuutalbum van Ditte. Het creatieve proces verloopt erg langzaam bij haar. En als de liedjes eenmaal klaar zijn, duurt het nog een lange tijd voordat ze live gaat spelen. Ze houdt er niet van om dingen overhaast te doen en dat hoor je ook terug in haar muziek. Direct in opener Winter trok ze volledig mijn aandacht, ondanks dat de muziek erg ingetogen is. Haar fraaie stem wordt begeleid door mooi akoestiek gitaarspel. De toevoeging van de klarinet is erg smaakvol. Het is een van de mooiste liedjes die ik dit jaar hoorde. Is daarmee de koek op? Nee, zeker niet. Ze weet met gemak tot het eind de luisteraar te boeien. Ze wordt maar spaarzaam begeleid door onder anderen een piano. Songs ademt ontspannenheid uit, zowel bij de uitvoerders als in de liedjes. De natuurgeluiden die te horen zijn dragen hieraan bij. Dit album heeft op mij hetzelfde effect als wat vorig jaar Tama No Koto van Paniyolo op mij had. Het behoort tot de allermooiste debuten én folk albums van 2016. Mijn eindlijst is al klaar, maar Songs had eigenlijk daarin een toppositie verdiend. Dit was overigens een prachtige tip van Marten (bedankt!).
Theo Volk
Releasedatum : 12 maart 2016 Eigen beheer