Courtney Marie Andrews - Honest Life


Sinds augustus luister ik zeer regelmatig naar Honest Life van de Amerikaanse singer-songwriter Courtney Marie Andrews. Tot dat moment was ze een onbeschreven blad voor mij. De eerste luistersessie staat me nog goed voor de geest. Na afloop was ik totaal overdonderd. Waarom had ik nog nooit eerder van haar gehoord? En waarom had nog nooit iemand mij eerder op haar prachtige muziek gewezen? Natuurlijk ging ik direct op zoek naar haar andere vijf prachtplaten, die overigens zeer moeilijk verkrijgbaar zijn. Wat maakt haar zo bijzonder voor mij? Allereerst haar uit duizenden herkenbare stem en manier van zingen. Ze wordt hier en daar vergeleken met Joni Mitchell, maar ik hoor op Honest Life toch vooral muziek met een duidelijk eigen signatuur. Haar songs zijn puur, oprecht en komen recht uit het hart, waardoor ze de luisteraar diep weet te raken. Een aantal liedjes werden tijdens een vier maanden durend verblijf in België geschreven. Het zijn liedjes die gaan over het volwassen worden van een jonge vrouw. Of zoals ze het zelf omschrijft op haar website : “While in Belgium for four months, I was going through a major heartbreak. I started growing homesick for America and the comfort of family and friends, and life in the states. That's where I wrote the first songs for Honest Life. It was a giant hurdle in my life. My first true growing pains as a woman. That's why in a sense, I feel this record is a coming of age album.”. Daarnaast schreef ze een aantal liedjes toen ze terugkwam in Amerika en haar beroep als barkeeper weer oppikte. Deze gaan over het weer terug zijn op eigen bodem, maar hebben ook betrekking op de mensen, die ze ontmoette tijdens haar werk. De liedjes zijn zonder uitzondering van een hoog niveau en hebben prachtige, volwassen teksten, ondanks haar nog jeugdige leeftijd. Bovendien wordt ze omringd door buitengewoon vakkundige muzikanten. In het verleden kwam ze naar Europa als gitarist van Damien Jurado en verzorgde zij twee jaar terug ook zijn voorprogramma. In maart komt ze terug voor een paar concerten in Nederland en België als hoofdact. Een van die optredens zal zijn in molen De Ster. Voor mij is ze al een ster. Misschien voor U ook binnenkort. Nog nooit gebruikte ik de term meesterwerk in een recensie, maar op Honest Life (Die wat mij betreft ook Honest Record had mogen heten), is deze absoluut van toepassing.
Theo Volk
Nederlandse releasedatum: 20-1-2017 Loose Music
Website: http://www.courtneymarieandrews.com/

Courtney Marie Andrews live:
9-3   ARNHEM: Luxor Live
10-3 MIDDELBURG: De Spot
12-3 BRUSSEL: AB Huis 23
14-3 UTRECHT: Molen de Ster