Magic Car - Meteorites


Slechts een handjevol Engelse Americana acts ken ik. Meteorites van Magic Car vormde dus een mooie gelegenheid om mijn kennis een beetje op te krikken. Voornaamste blikvangers van de groep zijn zanger Phil Smeeton en vooral zangeres Hazel Atkinson. Een band die verder bestaat uit Martyn West (gitaar), Doug Ebling (drums) en bas spelende producer John Thompson. Smeeton schrijft alle songs, die vooral gaan over de liefde, rondtrekken tot zelfs een ondeugend liedje over een dominante vrouw, die van SM houdt.
“Now she’s a nun and then she’s a nurse
Good cop, bad cop whichever comes first
Inch by inch, and measure for measure
She’s a high priestess
In the temple of pleasure
She’s a Manwhippa!, Whippaman!
Die liedjes hebben een behoorlijk retro geluid, ergens las ik er een mooie omschrijving voor, “Meteorites plays on a beat jukebox in a dusty bar”. Vooral ben ik erg gecharmeerd van de warme, soulvolle stem van Hazel Atkinson, die van huis uit eigenlijk sieradenontwerpster is. Zij bezit een eigen winkel, waar ze die sieraden verkoopt. Over het algemeen is het repertoire vrij ingetogen, uitzonderingen hierop zijn het wat bluesy Only in America en Manwhippa! En die bluesy kant bevalt me heel erg. Van mij had er ter afwisseling gerust een paar meer van dit soort songs op mogen staan. Ook omdat de stem van Atkinson er uitermate geschikt ervoor is. Ze zou naar mijn mening ook een geweldig soulzangeres kunnen zijn. Het spelplezier tijdens de opnames moet groot zijn geweest, want op het titelnummer is er duidelijk gelach op de achtergrond te horen. Meteorites is een album vol  met doorleefd repertoire, gemaakt door ervaren muzikanten. The Times omschreef het al mooi als “A genuine haven away from the strictly ordered commercial imperatives of the mainstream pop marketplace”.
Theo Volk
Releasedatum: 26 augustus 2016 Tiny Dog Records
Website: http://tinydog.co.uk/magic_car.htm