O'Hooley & Tidow - Shadows


Begin 2012 was ik op internet op zoek naar meer informatie over Miranda Sykes & Rex Preston. Bij de zoekresultaten vond ik een recensie over hun debuutalbum, maar ook over de cd The Fragile van het onbekende folk duo O’Hooley & Tidow. Beide recensies waren overigens geschreven door Hans Jansen op de toen voor mij nog onbekende website Johnny’s Garden. The Fragile bleek een zeer aangename verrassing. Ik werd vooral gegrepen door de oorstrelende master class van perfecte samenzang. Opvolger The Hum vond ik nog interessanter, vanwege de meer avontuurlijkere composities. Vorig jaar verscheen er een aardig tussendoortje op hun eigen label, Summat’s Brewin’, gevuld met liedjes over drank. Met Shadows wordt het avontuurlijke element  wat The Hum kenmerkte weer opgepakt. De opener Colne Valley Hearts klinkt direct vertrouwd door vooral het hamerende pianospel van Belinda. Het opvolgende Made in England heeft een refrein wat direct in je hoofd nestelt. Mooi, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar meer ingetogenere songs als Blanket. In dit traag voortslepende stuk komt hun schitterende zang het beste tot zijn recht. Zondermeer een hoogtepunt. Een bijzonder fraaie cover is Small, Big Love geschreven door Kathryn Williams. Williams speelde het op de bruiloft van Heidi en Belinda en droeg het ook aan hen op. Het instrumentale titelstuk vormt halverwege door het introverte karakter een rustpunt. Het laat horen dat Belinda een begenadigd pianiste is. Je hoort er enigszins de invloed van de muziek van Erik Satie in doorklinken. Vrolijke noot vormt het zeer vernuftige Beryl, waarbij je bij beluistering eigenlijk oren te kort komt. Ingetogen is Pixie, buitengewoon fraai is hier de bijdrage op accordeon. Absolute hoogtepunt is Reapers, waarin langzaam met ingehouden spanning naar een geweldige climax wordt toegewerkt. Het handelt over kindermisbruik binnen de katholieke kerk. Overigens zijn de onderwerpen erg uiteenlopend. Het tweede instrumentale nummer The Dark Rolling Sea heeft een wat broeierige en mysterieuze sfeer door de wat oosters klinkende invloeden. De afsluiter River, een cover van de bekende Joni Mitchell song, was voor mij erg wennen om het door iemand anders gezongen te horen worden. Het behoort namelijk tot mijn muziek DNA. In de chauvinistische Engelse pers kreeg Shadows al de nodige lovende kritieken, in dit geval volgens mij terecht.

Theo Volk

Releasedatum: 29 juli 2016 No Masters
Website: http://ohooleyandtidow.com/