Kreg Viesselman - To The Mountain


Bij het wordingsproces van The Pull (2006) was Kreg Viesselman enorm geïnspireerd. Hij leverde met dat album een geweldige artistieke prestatie af. Helaas werd dit album niet door iedereen tijdig opgepikt. Zakelijk gezien had men daarna meteen moeten doorpakken, maar dat mocht helaas niet zo zijn. Het momentum was dan ook verdwenen toen Sony Noorwegen uiteindelijk If You Lose Your Light uitbracht (2012). CRS pakte de plaat andermaal op met de intentie Europese belangstelling te vinden, maar het bleef een magere ontvangst. Timing blijkt een essentiële factor. Ondanks dat If You Lose Your Light een prima album was, mocht hij niet rekenen op een grote ontvangst in de Lage Landen. Ik heb dat als uiterst jammerlijk ervaren, aangezien ik Viesselman als een belofte voor de toekomst zag. Zoveel potentieel! To the Mountain refereert aan poëzie van de Japanner Soen Nakagawa. Vrij vertaald luidt zijn de boodschap: “Ik ging de berg op voor dieper inzicht, maar het enige wat ik hoorde was de echo van mijn stem, of het nu lachen was of huilen. Het blijft eenzaam op de berg”.
 
Bij Kreg’s nieuwste, To the Mountain, is het even omschakelen. Voor mij althans. Het album is minder rauw en rootsy dan waarop ik gehoopt had. Het album laat zich eerder aanhoren als een exponent van folkpop. Het accent ligt op Kreg’s stem. Verzorgde zang wel te verstaan, want uit zijn tenen komt het niet. De luisteraar moet geduldig zijn wil hij To the Mountain op zijn waarde schatten. Het is een album dat weliswaar om aandacht vraagt, maar ik vraag mij af of de luisteraar bereid is deze investering te maken. Er staan hoe dan ook knappe liedjes op Kreg’s nieuwste plaat, zoals de openingssong Garland, maar de productie (die ik als vlak ervaar) doet afbreuk aan de kwaliteit. Honeycomb is niets anders dan een meesterlijk nummer. Zoals gezegd, Kreg’s album bevat genoeg schoons, maar om dat te ontdekken moet je wel even over de matte hobbeltjes heen. Ik kan mij voorstellen dat muziekliefhebbers die een voorkeur voor folkmuziek aan de dag leggen eerder de goedbedoelde impulsen oppakken die Kreg geeft. The Disciple Song (Summer Leaves) komt moeizaam tot leven, en ook I Speak Loud vervlakt alvorens het nummer tot wasdom geraakt. Ik heb een enorme waardering voor Kreg als artiest en muzikant. Het gevoel bekruipt me dat hij teveel is afgegaan op de productionele expertise van het Noorse duo Kristiansen & Ingebrigtsen. To The Mountain vraagt het nodige van de luisteraar. Heeft beslist zo zijn momenten, maar de vraag blijft of hier niet meer in had gezeten.

Rein van den Berg

Releasedatum: 22 januari 2016 Continental Song City
Website: http://www.kregviesselman.com/
Bandcamp: https://continentalrecordservices.bandcamp.com/album/to-the-mountain