Jonas Carping - Cocktails & Gasoline



Qua muziekaanbod hoeft niemand te klagen. Aan de andere kant, selecteren is door dat overdadige volume aan releases niet eenvoudiger geworden. Voor artiesten die gehoord willen worden, en dus nog naam moeten maken, lijkt me dit haast een onmogelijke taak. Tijdens het schiften kwam deze Zweedse artiest naar boven drijven. De hoes – een stel gokverslaafde Aziaten - in combinatie met de albumtitel intrigeerde mij. Cocktails & Gasoline. Wordt het een plaat over het verschuiven van de macht, waarbij intriges van de rijken der aarde voor het voetlicht komen? (Ik had onlangs een artikel gelezen over een Chinese miljardair die een Britse golfclub had gekocht, en die naar eigen believen ging herstructureren.) Nee, niets van dat alles. Intrigerend bleef het evengoed tijdens beluistering van deze plaat. De stem van Jonas Carping deed mij associĆ«ren met de Canadese folk artiest Garnet Rogers. Een prettige bijkomstigheid, aangezien ik enorm gecharmeerd ben van diens stem. Het tempo van de meeste liedjes kun je definiĆ«ren als stuwend, en qua genre trekken deze Zweed en zijn band richting alternatieve pop.
 
Cocktails & Gasoline is het album dat hij altijd had willen maken. De meeste liedjes kwamen tot stand in een stukje ongerept Zweden, afgezonderd van de buitenwereld. De bedoeling is om het oorspronkelijke karakter van dat landschap te vertalen naar muziek. Ongecultiveerde schoonheid naar de oppervlakte brengen. Trek inderdaad 14 dagen de wildernis in. Neem uitsluitend de hoogst noodzakelijke uitrusting mee. Leg voor die beperkte periode elektriciteit terzijde. Volgens mij zie je de wereld bij thuiskomst vanuit een ander perspectief. Niet dat de muziek op deze plaat aandacht eist. Wel opvallend is dat ik er met plezier naar luister. Het gaat over kwetsbaar zijn, en verlangen. Verlangen naar basale geneugten, zoals warmte in de nacht. En wanneer je dan die virtuele armen om je schouder voelt, de tweede stem van Sigrid Nilsson beluistert samen met de cello van Marika Dahlback dan weet je hoe mooi eenvoud kan zijn.
 
Rein van den Berg
 
Releasedatum: 7 oktober 2015 Eigen beheer