Eric Bibb & JJ Milteau - Lead Belly’s Gold



Om maar met een retorische vraag te openen: Valt Eric Bibb wel eens tegen? Mij persoonlijk niet sinds mijn kennismaking met zijn stijl en repertoire. Iedere keer is het hernieuwd genieten. De man geeft zich iedere keer voor de volle 100 procent, en verliest daarbij evenmin het geluidstechnische gedeelte uit het oog. Blues hoort in mijn ogen enigszins vuil te zijn, maar ik vind het daarbij allerminst vervelend wanneer uiterste zorg besteed is aan de opnames. Het gaat mij in de eerste plaats om de intensiteit van de voordracht. Ik keek smachtend uit naar deze release, aangezien ik niet al te lang geleden een mooi oeuvre-overzicht gekocht had van Lead Belly. Een Smithsonian Folkways product. Was oprecht nieuwsgierig naar het eigentijdse jasje die deze gerenommeerde Blues artiesten wisten aan te brengen. Beide heren (Eric Bibb & Jean Jacques Milteau) zijn schatplichtig aan Lead Belly’s Gold, en aangezien ze in zijn voetsporen treden kunnen ze zich amper een uitglijder veroorloven. Hun reputatie staat op het spel. Het album opent met een enigszins obligaat applausje die naarmate de opnames vorderen meer enthousiast wordt. Gelukkig maar, de sfeer resoneert!



Om het inlevingsvermogen verder te vervolmaken had men besloten om de liedjes, die ze zich eigen hadden gemaakt, live uit te voeren. The Sunset, de vermaarde Parijse Jazzclub, vond het fantastisch om uitgekozen te zijn als locatie. Lead Belly was vlak voor zijn dood nog in de Franse lichtstad geweest. De club zou hem aangesproken hebben. Eric heeft een charmant stemgeluid, dat ietwat afwijkt van Lead Belly’s imposante voordracht. Mij stoort het verschil amper. Wellicht een kniesoor die er over valt, maar Lead Belly zelf werkte zelden samen met een mondharmonicaspeler, wat afbreuk kan doen aan de geloofwaardigheid. Ook dat stoort mij niet. Boven de streep blijft andermaal over een vakkundig gespeelde cd van Bibb en kompanen. The House of the Rising Sun en andere Lead Belly klassiekers komen voorbij naast een drietal Bibb songs, waarvan Swimmin’ in a River of Song een ode is aan de meester zelf.

Rein van den Berg

Releasedatum: 2 oktober 2015 Dixiefrog