Diana Jones - Live in Concert



De carrière van Diana Jones kwam pas goed van de grond, nadat ze My Remembrance of You had uitbracht. Een rootsy album dat de Amerikaanse folk traditie hernieuwd leven inblies. Ze legde een directe link tussen haar persoonlijke verhaal en de tradities van “the settlers”, die vanuit Europa neerstreken in de uitlopers van de Appalachen. Ze was opgegroeid in New York als adoptiekind, maar kwam na jaren in contact met haar biologische familie. Een bescheiden cultuurschok viel haar ten deel. Aanvankelijk had ik niet verwacht dat ze daarna nog een album zou maken die bij My Remembrance of You in de buurt zou komen, maar ondanks de krappe bandbreedte die ze zichzelf gunt, wist ze mij steevast iedere maal opnieuw te imponeren. Hetzelfde geldt voor de concertjes die ik van haar heb meegemaakt. Voorafgaand aan het concert twijfel je om te gaan, want “Eigenlijk heb ik het wel gehoord” en dan toch weet ze je met haar zang en zeggingskracht opnieuw te overrompelen. Iets vergelijkbaars heb ik met deze Live in Concert cd. Je vraagt je aanvankelijk af wat dit album mogelijk toevoegt aan haar bestaande oeuvre, en dan wanneer je de plaat beluistert dan weet ze je met haar performance toch weer aan de speakers te kluisteren.

Bij het laatste optreden dat ik van haar bezocht, prees ze deze cd fijnzinnig aan, door er aan toe te voegen dat 3 van de nummers niet eerder waren opgenomen. De overige 15 nummers vind je terug op haar reguliere platen, met het verschil dat sommige liedjes een bescheiden verbale introductie krijgen. Het vertelt iets over Diana´s motivaties. Je leert haar beter kennen als de hartelijke persoon die ze is. Voor zover we haar al niet kennen, want alle liedjes zijn door haar zelf geschreven. De live opnames kwamen in de afgelopen zeven jaar tot stand op de diverse podia te Ierland, UK en Nederland. Ze is welkome gast, mede vanwege Sandra en Luciano. Behalve verkrijgbaar tijdens haar concertjes is Live in Concert te bestellen via de site van Lucky Dice. Zelf vind ik deze Live in Concert een vondst, want wat mij betreft biedt iedere artiest een dergelijke cd aan bij zijn (of haar) concert, al was het maar een herinnering aan een uiterst genoeglijke avond.

Rein van den Berg

Releasedatum: 15 september 2015 Goldmine Records