John Jones - Never Stop Moving



Beginjaren negentig kocht ik erg veel cd’s en kreeg als goede klant van mijn platenboer geregeld samplers van platenmaatschappijen cadeau. Een daarvan was van Cooking Vinyl, een label met in die tijd geweldige acts. Naast onder anderen Call Mother a Lonely Field van Jackie Leven stond hierop ook het zeer aanstekelijke The Road to Santiago van Oysterband. Van beide acts werden direct de albums gekocht, waarop die nummers stonden. Nooit spijt van gekregen, integendeel, Holy Bandits is nog steeds een van mijn favoriete albums van Oysterband. Af en toe luister ik er nog naar. John Jones maakte toen al veel indruk als zanger op mij. Dat doet hij nog steeds. Sterker nog, hij is steeds beter gaan zingen, naarmate hij ouder wordt. En nog steeds maakt Oysterband uitstekende platen, zoals  de laatste twee Ragged Kingdom en Diamonds on the Water. Vooral Ragged Kingdom samen met June Tabor was in 2011 een groot artistiek en commercieel succes. 

Tijdens het werken aan Diamonds on the Water werkte hij ook aan zijn tweede solo album Never Stop Moving. Inspiratie voor deze cd deed hij vooral op tijdens zijn vele wandelingen. Wandelen is naast muziek zijn grootste passie. Helaas werd bij hem darmkanker vastgesteld en moest hij geopereerd worden. Gelukkig verliep de operatie naar wens. Het leverde uiteraard de nodige stof op voor Never Stop Moving. Het materiaal bestaat voornamelijk uit eigen werk en daarnaast nog drie traditionals, Jim Jones, Banks of Newfoundland en Rambling Boys of Pleasure. Alle drie op vakkundige wijze door hemzelf en Benji Kirkpatrick gearrangeerd. Dat hij in staat is werk van anderen op fabuleuze wijze te vertolken bewees hij al met zijn cover van Joy Division’s Love Will Tear Us Apart. Voor mij een van de mooiste covers ooit. Vorige maand was John terecht artiest van de maand op Folk Radio UK. Voor liefhebbers van folk-rock lijkt Never Stop Moving me een verplichte aanschaf.              


Releasedatum: 4 september 2015 Westpark Records

Website: http://jj-rr.org/